Bericht

Korte termijn maatregelen Lisserbrug

Geplaatst op 11 oktober 2018, 17:23 uur

De dorpsraad Lisserbroek geeft graag een compliment aan de gemeente Haarlemmermeer over de wijze waarop zij de participatie gestalte hebben gegeven aan de korte termijn maatregelen voor de Lisserbrug. Op 29 november van 2017 en 4 april 2018 hebben een groot aantal inwoners meegedacht over korte termijn maatregelen op de Lisserbrug. Hieruit kwam een lijst met maatregelen naar voren die grotendeels de afgelopen tijd doorgevoerd zijn. De verkeerslichten bij de Lisserbrug zijn vervangen inclusief de bekabeling. Ook is nieuwe software geïnstalleerd. Dit is het ‘brein’ van de verkeersregeling. Aan de zijde van Lisse worden de verkeerslantaarns nog vernieuwd. Hoewel de werkzaamheden oorspronkelijk gepland waren voor half juni, is dit om logistieke redenen met een paar maanden uitgesteld maar inmiddels zijn de meeste werkzaamheden uitgevoerd. 

Met het plaatsen van de nieuwe verkeerslichten zijn ook een aantal wijzigingen doorgevoerd:

  • Na een brugopening kreeg het verkeer op de Kanaalstraat in Lisse in de oude verkeersregeling als eerste weer groen licht. Dit gaan we buiten de beide spitsperioden wijzigen. In de spitsperioden tussen 07.00-09.00 en 16.00-19.00 krijgt de Kanaalweg na een brugopening nog steeds als eerste groen licht. Buiten deze spitsperioden krijgt na een brugopening de richting groen die op dat moment aan de beurt zou zijn. Dat kan een richting in Lisserbroek zijn, maar als dat zo uitkomt kan dat ook nog steeds de Kanaalstraat zijn. Met de gemeente Lisse is afgesproken dat het vooralsnog om een proef gaat tot en met het einde van het jaar. Naast eigen waarnemingen van beide gemeenten is de gemeente ook benieuwd naar de ervaringen van gebruikers van de Lisserbrug. In januari 2019 gaan beide gemeenten bespreken of de proef omgezet kan worden in een definitieve situatie. Dit zal worden gecommuniceerd via de verschillende kanalen die Lisserbroek en Lisse rijk is.
  • Zoals tijdens de bijeenkomsten als idee naar voren kwam krijgt de fietser 2 seconden meer voorstartgroen. De fietser krijgt zo meer tijd om voor het autoverkeer uit de brug over te rijden. Ook hierover is met Lisse afgesproken dat dit een proef is tot het einde van het jaar
  • Zoals wellicht is opgevallen is er voor de fietser een nieuw licht geplaatst met leds die aftelt naar het moment waarop de fietser groen krijgt. Gelijktijdig zijn aan de zijde van Lisserbroek extra lussen voor de fietser aangebracht in het asfalt. Aan de zijde van Lisserbroek komt een camera. Deze camera functioneert als een virtuele lus. Een lus bepaalt of er verkeersaanbod is en dus of een bepaalde richting groen mag krijgen of dat het niet hoeft. De lus en de camera registreren ook of fietsers door rood rijden. Is dat het geval dan gaat het fietslicht niet op groen. Deze groentijd komt dan ten goede aan de andere richtingen. Registreert de lus of camera dat er weliswaar een fietser door rood rijdt, maar dat nog andere fietsers blijven staan dan krijgen zij uiteraard wel groen licht
  • Voor het autoverkeer liggen er in het wegdek lussen die signaleren of er nog auto’s in de wachtrij voor de brug staan. Als een automobilist niet goed oplet en een hiaat met zijn voorganger laat vallen, registreert de lus dit en gaat het licht op rood. Dit hiaat was tot nu toe ingesteld op 1 seconden. Dit is nu ingesteld op 2 seconden. Dit moet voorkomen dat het groene licht voortijdig wordt afgebroken en op rood gaat. In de praktijk moet dit er toe leiden dat wachtrijen sneller oplossen.
  • Zoals eerder aangekondigd is in de zomer het Brug management systeem (BMS) operationeel. Met dit systeem krijgt de brugwachter een bedienadvies, wat leidt tot effectiever omgaan met het aantal brugopeningen.

Daarnaast zijn er nog een aantal maatregelen toegezegd. De stand van zaken:

  • De fietsstroken op de brug verbreden van 1.30 meter naar 1.80 meter, waardoor de auto meer afstand houdt tot de fietser. Deze maategel staat in de planning maar voor de zomer is bekend geworden dat in de 2e helft 2019 groot onderhoud aan de Lisserbrug gaat plaatsvinden. Dit is inclusief een nieuw toplaag op de brug. De fietsstroken met deze werkzaamheden gerealiseerd. Gezocht wordt wel naar een tijdelijke oplossing.
  • Het verhogen van de Lisserdijk zodat de aanloop voor fietsers naar de brug toe minder steil wordt. Dit wordt onderzocht in het kader van groot onderhoud aan de Lisserdijk. Zodra hierover meer duidelijk worden inwoners hierover geïnformeerd.
  • Aanpassen bedientijden Lisserbrug. Hierover vindt overleg plaats met de provincie Noord-Holland, omdat zij als vaarwegbeheerder verantwoordelijk zijn voor de bedientijden. Dit moet resulteren in een formele aanvraag. De nieuwe bedientijden gaan elk jaar op 1 april in.

De gemeente gaat bovenstaande nog communiceren via de verschillende communicatiekanalen zoals Lisserbroek online en Informeer.

 

Deel dit: