Bericht

Nieuwbouw en het bestaande dorp door Bert Mens

Geplaatst op 13 februari 2019, 14:40 uur

Bijdrage dorpsblad De Meerkoet van februari-maart 2019 door Bert Mens (voorzitter dorpsraad Lisserbroek):

De discussie over de verdriedubbeling van Lisserbroek loopt al meer dan vier jaar. Vaak hoor je in het dorp de vraag of het sneller kan. Wanneer starten ´ze´ met bouwen? Dat gaat nog wel een paar jaar duren. We bieden zicht op wat er in de tussentijd wordt besproken. En wat daarbij de inzet is vanuit onze eigen dorpsgemeenschap.
Het is ook nodig om vooraf te onderstrepen dat de discussie nu niet gaat over het type huizen dat er wordt gebouwd. Daar gaan we op een later moment verder op in. Want dat is vooral een zaak van de vraag op de woningmarkt. Over twintig jaar wonen er meer dan elfduizend mensen in ons dorp tegen nu 3700.
De woordvoerders van Lisserbroek laten zich voeden door de verwachtingen en ideeën vanuit de meedenkers in het dorp. Wil je daar ook in meedenken? Meld dat bij één van de mensen onder dit artikel. De inzet vanuit het bestaande dorp richt zich op de onderstaande hoofdzaken.

Dorpshart
Lisserbroek krijgt een nieuw dorpshart in de buurt van de rotonde. Dat hebben we nodig voor de ontmoetingsfunctie en voor de leefbaarheid van het dorp. Hier vind je een concentratie van voorzieningen. Er is ruimte gereserveerd voor toekomstige winkels. Voetbalvelden en andere sporten worden gecombineerd met nieuwbouw voor de basisscholen en op termijn met een nieuw dorpshuis. In de strook tussen de plek van de Brandweer en de voetbalvelden van Kagia ontstaan kansen voor ruimtelijke herontwikkeling. Naast het bouwen van huizen is er vraag naar een visie op de bedrijvigheid rond met name Kruisbaak en Gansoord.

Verkeer en verbindingen
De nieuwe woonwijken worden buiten het dorp om ontsloten voor autoverkeer. Oud en nieuw worden in Lisserbroek verbonden door een Groenblauwe Ruggengraat. Dat is een fraai aangeklede doorgaande route voor voetgangers en fietsers die het nieuwe dorpshart voor iedereen goed bereikbaar maakt. Er is extra oog voor de veiligheid van langzaam verkeer en een verkeersluw dorpshart.
Er is vanaf het begin behoefte aan een nieuwe brug voor (vracht)auto´s en landbouwverkeer zodat de drukte op de huidige Lisserbrug vermindert (´Eerst bewegen, dan bouwen.´)
We krijgen halte aan de lijn voor de hoogwaardige bus tussen Noordwijk en Schiphol.

Alle mensen
Het dorp wint aan leefbaarheid als alle leeftijden, doelgroepen en prijsklassen een plek krijgen en als verschillende mensen naast elkaar wonen.
We zoeken een mogelijkheid om extra kans op een huis te bieden voor mensen uit Lisserbroek zelf en voor mensen uit de naaste omgeving (zoals bijvoorbeeld Lisse).

Duurzaamheid
Als je bouwt, doe het dan in één keer goed. Een huis staat minimaal 50 jaar en richt je dus op de eisen die we in de toekomst als normaal gaan zien.

De planontwikkeling voor deze nieuwbouw duurt niet langer dan eerder. Nu kijken we van het begin mee in de keuken van de planontwikkeling en leveren we inbreng. Eerder was dat een gesprek tussen alleen bouwers en de gemeente. Dat gesprek duurt zes tot tien jaar voordat er een bestemmingsplan is. Pas aan het eind van het proces kreeg je te horen wat de plannen zijn. Nu denken we mee.

De Dorpsraad Lisserbroek …..
De woordvoerders ….

Deel dit: